sukhothai

11 december 2013 - Chiang Mai, Thailand

Hier weer even een korte expressie, dit keer van 3 dagen sukhothai. Een mooie historische plek waarvan nog veel in het hedendaagse thailand terug te vinden is. Maar eerst mijn eigen reis... ik ben begonnennmet elke dag iets te eten of te proeven wat ik niet ken.... steeds een stapje verder. Vandaag was dat een pannenkoek met ei en banaan, met zoete melk en iets geels erover heen.. heerlijk!  Was een kilo kwijt maar met deze lekkere dingen gaat het denk ik gauw de andere kant op.

De 2e dag heb ik een berg beklommen, 3700 meter omhoog en ook weer omlaag, met een franse spirituele jongen. Heel bijzonder, het was net of ik in mijn eigen visualisatie aan het wandelen was, mijn eigen levensberg met al de thema's die gedurende mijn leven zijn langsgeweest. Veel is in mijn gedachten langsgekomen en weer gegaan, losgelaten, met glimlach en ook met mooie inzichten over mijn eigen leven. Diepe ervaring waar ik zeker nog vaak in gedachten naar terug zal keren.

De dag erna was ik toch wel wat makker, voelde mij niet topfit en een beetje leeg na de dag ervoor dus lekker een scooter gehuurd om zonder veel energie toch wat van de ook omgeving te zien. Heerlijke vrijheid en een stuk sneller dan de dag ervoor! Ik ben naar het hisorical national park gereden en mocht hier zelf met de scooter op, wat een giller... in dit park zijn de ruines van een koninkrijk te bezichtigen. De koning uit die tijd, zo rond 1200, heeft het boedisme voor het hele land ingevoerd als religie. Ook zijn hier de letters (tekens) voor het thaise alfabet bedacht, dezelfde die nu nog gebruikt worden. Een fijne plek om bezocht te hebben. Naast ayutthaya (hier werden monniken opgeleid) zijn dit qua geschiedenis hele interessante en boeiende plekken om te bezoeken. In de avond heb ik tijdens het eten op de markt met een engels sprekende thai gesproken over de religie boeddisme van het land, het verschil met de westerse wereld. Veel westerse mensen komen naar thailand en India om verlichting te vinden, yoga te beoefenen, in een ashram de diepere laag van onszelf te vinden, terwijl 3 kwart van de bevolking geen idee heeft waar wij nou naar op zoek naar zijn. Hij vertelde ook dat als ik langer in thailand zou zijn de laag onder de vriendelijkheid zou herkennen, die waarschijnlijk niet zoveel als die met ons verschilt. Het grote verschil is alleen aan de oppervlakte zichtbaar. Een interessante kijk, waar ik zeker mijn aandacht op hou in de tijd dat ik hier ben.

Kortom, de dagen in sukhothai waren voor mij waardevol en ik heb er van genoten! Alleen de wifi is niet zo sterk dus weinig digitaal deze dagen...

Vandaag in Chiang Mai aangekomen, eindelijk het stadsgebeuren op zijn thais meemaken!

1. An-Jes Kriyana:
    11 december 2013
    Lieve Patricia,

Wat een mooie belevingen allemaal.

De visie dat we onder dat buitenlaagje allemaal hetzelfde zijn, is inderdaad interessant.
    Ik loop daar hier in Mexico ook tegenaan, nl. is mij opgevallen dat de mensen hier levendiger zijn, meer nog in hun "kind" dan wat ik waarneem in Europa.
    In mijn beleving neemt de vervreemding toe naarmate we meer bezig zijn met materiële dingen, wat ook weer meer stress geeft. Ja, ik vind het woord vervreemding wel goed. Alsof we steeds verder verwijderd zijn geraakt van wat echt is.
    En dat is wat ik steeds meer wil (be) leven, zijn en dat bevalt me heel goed.
    Oef, wat filosofisch.

Voor mij vandaag alweer de laatste dag. Morgen terug naar Nederland.
    Veel liefs voor jou,
    An-Jes Kriyana
  2. Patrice:
    12 december 2013
    Dag lieve an-jes,

Ik sluit mij bij jou aan, het is inderdaad het materialistische wat maakt dat wat nu echt belangrijk is, ons voelen, steeds meer een uitdaging is om bij te blijven deze tijd.
    Ik ga vandaag chian mai in, en daarin ook mijn aandacht hebben op de verschillen tussen de mensen in de kleine plaatsjes en de grote stad.
    Ik heb gelezen dat hier een meditatiecursus is, waar ik aan wil gaan deelnemen als het goed voelt.
    Jij een hele goede terugreis, lijkt mij fijn om als ik ook weer terug ben samen te komen xxx
  3. Angela:
    12 december 2013
    Hallo lieverd, wat een heerlijkheid allemaal.
    Bedankt voor het delen! ENJOY.
    Namasté